Animationsprinciper ”Timing & spacing”

Det första man ska börja med är tiden. Hur långt tid kommer det att ta för att göra animationen. När man väl har kommit fram hur långt tid animationen ska ta så ska man placera ut sin avstånd mellan varje frames.

Med hjälp av olika avstånd(spacing) så kan man få en animation mer levande. Du kan få en animation att se ut att gå snabbare/söligare med hjälp av olika spacing.

På animationen nedan så ser man en ”kula” som pendlar mellan två sidor. Det man ska tänka på när man har något som pendlar är att pendlen går i en båge.

 

Något som kan vara intressant att veta är att raka animationer ger uttryck för styrka och kurvor/bågar ger uttryck för att vara vackra.

För att få en animation mer intressant så är det bra att inte dela in sina frames på samma hastighet. Du ser här under flera mätare med siffror på. Dessa är hur stor animationen är och hut hur snabbt animationerna ska vara på den antal framesen de har.  Om man varierar sin hastighet så blir animationerna mer levande. Annars känns animationerna stela.

Ni ser också Ease in och ease out. Detta är att animationen har lika mycket frames och samma tider på båda hållen av animationen. Man bestämmer mitten med något som bland annat kallas för brekdown.

Här nedan ser du hur en animation rör sig i en båge.

Här under ser man hur man ska få ut avstånd på objekt som ska komma närmare till scenen. Med hjälp av denna metoden så får man fram exakt position så att animationen får rätt längd och rätt avstånd.

Om man går från en fokus punkt till en annan så brukar man som person blinka. Detta ska man avspegla i sina animationer för att få mer liv.

Dock ska man tänka på att om man är rädd eller uppmärksam på något så blinkar man INTE.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>