Animationsprinciper”go animations”

Spacing

Innan man börjar att animera någonting så ska man tänka på hur långt tid animationen borde ta att göra i verkligheten. Hur långt tid tar det egentligen för en person att gäspa? Runt 2 sec är svaret. Sen gör animationen efter den tiden som du kom fram till att animationen skulle ta. Detta fallet 2 sec för att gäspa.

På gå animationen finns tidslinjen 1-13. Detta är en normal gå animations tid. Mitten frame i den blir då 7. I detta fallet så blir animationens ner position 4 och upp position 10. Detta kan variera beroende på hur animationen ser ut från början(man kan börja med ned position/ upp position).

Tjejer går mindre steg än killar.

Killar har bredare steg än tjejer.

Om man gör en kille som har tjejsteg så kommer killen se ut som att han är homosexuell.

Tider för gå/spring animationer:

4 frames: En väldigt snabb tecknad spring animation

6 frames: Normal tecknat spring animation

8 frames: Normal spring animation för människa

12 frames: Normal gå animation för människa

16 frames: En väldigt slapp människa går

20 frames: En trött människa går

24 frames: En väldigt trött människa går

 

När en människa gör en gå animation så ska inte huvudet gå åt massa olika håll. Upp och ner ska huvudet gå.

När man går i upp/ner position så kommer det som finns på gubben göra motsatsen. Tillexempel så kommer en hatt att  röra sig upp när man är så lågt man kan. Likadant är det med bröst att om gubben är så högt han kan vara så kommer brösten att vara så långt ner som de kan vara och när gubben är så långt ner han kan vara så kommer brösten att vara så långt upp som de kan vara.

Att inte ha raka axlar gör så att animationen får mer liv och rörelser.

Tillexempel så när man är så långt uppe som man kan på ena foten så kommer motsatt axel att vara så långt nere som den kan vara.

Detta är en smyg animation. För att det ska se ut som att man smyger väldigt försiktigt så kommer huvudet i mitten positionen vara längre fram än slutpositionen. På bild ser man att bild 1 är längst bak och att bild 17  så är huvudet väldigt långt fram medan benen fortfarande är långt tillbaka. Till sist kommer man till bild 33 där gubben har tagit ett steg och ska börja sedan om animationen om den ska fortsätta att gå.

Här ser man en jogging aniamation. den ligger på 7 frames och mitten positionen(pass position) är på frame 4. Det är mitten positionen som bestämmer hur animationen kommer att se ut i mellan. Du kan göra hur lustigt som du vill i mitten och sedan måste man utgå från den bilden och få in framesen i mellan så att det passar in.

Djur och människor är nästan likadana när det gäller gå animationer. Det som killjer är att djur kan vara mer flexiva på ryggen än vad vi människor är. När bakdelen går ner så kommer framdelen att luta som mest upp och när bakdelen är går längst upp så kommer framdelen att vara så långt ner den kan vara.

Huvudet på djur rör sig antingen med eller emot den främre benet(armen).

Likadant är det med bakdelen när det gäller svansen.

Fåglar har i sina animationer att när  fågeln är som längst upp med sina vingar så kommer magen/kroppen att vara längre ner. När fågeln sedan flaxar med sina vingar neråt så kommer kroppen/magen att tryckas mer uppåt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>