Animationsprinciper”Overlapping actions”

När man gör en animation så ska man låta en sak hända i taget. Vi människor uppfattar då händelsen bättre och händelsen blir mycket mer intressant än om man gör alla rörelserna samtidigt. Bilden ovan ser man ett bra exempel på hur man ska göra längst upp och ett dålig exempel på samma tid fast allt på samma gång.

Ovan ser du hur man kan säga att någon är besviken.

Börja alltid med ögonen.

Sen munnen.

Sen kan du fortsätta med munnen.

Ögonbrynen inveteraras.

Och till sist så  får karaktären fåror och haka går in istället för ut.

 

I början med att börja med ögonen gör man nästan på alla animationer. Sen också att man fortsätter med munnen.

En sak / del i taget.

Saker rör sig i delar.

Allt inträffar inte samtidigt.

Personer gör olika saker i steg.

 

Längst upp på bilden ovan så ser man en dålig animation. betjänten tittar på ett håll och sen händer det inte mycket mer. Väldigt tråkig animation.

Under däremot ser man hur man skulle kunna göra animationen mer intressant.

Du kan börja med en blinkning tex pga du ska göra något nytt.

Efter det så kan man flytta axlen.

Efter att du har flyttat axlen så kan du flytta huvudet innan du flyttar hela kroppen.

Efter axlen kan man börja flytta sitt ben.

Till sist kan man flytta magen och på detta sättet har man tagit en del i taget och gjort animationen mänga gånger mer intressant.

 

Saker som man kan ”leka med” på en karaktär är:

Huvudet

Axlar

Mage

Armar

Bäcken

Kläder

Fötter

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>