Animationsprinciper”dialog”

För att få en bra dialog så ska man inte röra munnen som bokstäverna är i alfabetet.

Man ska istället uttala orden för sig själv och komma fram till hur låter ordet egentligen.

 

 

Man behöver röra munnen så mycket för att det ska låta bra.

Något som man borde veta är att alla konsonanter har mer eller mindre helt stängd mun.

Så de öppna bokstäverna blir då vokalerna: A,O, U, Å, E, I, Y, Ä, Ö.

När gubben prata så får man aldrig göra en in between med att tungan är i mitten. Detta för att tungan rör sig för snabbt för att en människa ska märka det.

Tänk på att kroppsspråket är viktigare än dialogerna. Så dialogerna ska man alltid göra sist efter att animationen är klar.

En bra sak för att få sina animationer ännu mer intressant när man gör sina dialoger är när det viktiga orden som man säger(huvudet ska vara uppåt) är att låta huvudet gå upp 3-4 frames tidigare än själva huvud ordet/ljudet. Detta kommer att starka animationen flera gånger om.

En rolig sak att vet och tänka på är att människor antingen visar sina undertänder eller övertänder när man pratar. Därför är det bra att inte blanda sina karaktärer så att den i något ord pratar med sina undertänder synliga och sen lite senare så visar han bara övertänderna. Dock finns det några enstaka människor som pratar med över/undertänder. Men detta är mycket ovanligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>